Utvecklingen av AI går snabbt, men många företag satsar inte tillräckligt på att utveckla AI-kompetens. Det kan leda till ett problem – skillnaden mellan vad AI kan göra och den kompetens som behövs för att få ut det bästa av tekniken. Tre viktiga områden att fokusera på är: kartlägg vad AI kan hjälpa HR med, skapa en AI-strategi för HR och stötta medarbetarna genom förändringen.
Viktiga saker att tänka på när AI används i HR-arbetet
Att balansera risker och möjligheter är alltid svårt, särskilt när det handlar om ny teknik. Väntar man för länge på att andra företag ska visa vägen minskar risken att göra fel, men samtidigt riskerar man att hamna efter konkurrenterna. Här är tre viktiga saker att fundera på om man vill börja använda generativ AI i HR-arbetet.
1. Hitta de problem ni vill lösa med AI inom HR Innan ni börjar använda generativ AI är det smart att fundera på vilka specifika problem ni vill lösa och vilka mål ni har. Vill ni göra saker snabbare? Ge de anställda en mer personlig upplevelse? Spara pengar? Oavsett vad målet är, ska det hjälpa er att ta rätt beslut om vad ni faktiskt ska satsa på.
2. Gör en plan för hur AI ska användas inom HR Det är viktigt att ha en tydlig plan för när och hur AI ska användas. Varje företag är unikt, och det som funkar för ett företag kanske inte funkar för ett annat. Exempelvis kan regler, företagets digitala mognad och budget skilja sig mycket åt. Därför måste man tänka till kring just sitt eget företag och ta fram en AI-strategi.
3. Stötta de anställda på vägen framåt AI är nytt och kan kännas komplicerat. Det kommer förändra hur vi jobbar och hur vi använder teknik. Om de anställda inte har rätt kunskap för att använda AI på ett säkert och effektivt sätt kan det bli svårt att få tekniken att fungera som planerat. Därför är det viktigt att arbetsgivaren hjälper till och ser till att alla hänger med i förändringen.
För att verkligen dra nytta av AI behövs vissa grunder på plats. Det är också viktigt att komma ihåg att många redan idag använder AI-verktyg som till exempel ChatGPT, utan att företaget har någon direkt kontroll över det. Om företaget inte har en AI-strategi och tydliga regler för hur AI får användas kan det skapa risker kring etik, säkerhet och integritet. Vill företaget fortsätta vara relevant i framtiden måste det agera nu och skapa en tydlig plan för hur AI ska användas.