Vad alla som jobbar med affärsutveckling kan lära av Google's stora misslyckanden

2024-05-10

Intraprenor.se #intraprenörskap #google #affärsutveckling

Googles strategi för innovation är i grunden enkel. Lansera många idéer och se vilka som får fäste. Ingen kan säga att strategin inte funkar, men Google lämnar många övergivna initiativ efter sig och allt fler företag börjar bli försiktiga i att lägga för mycket av sin tid och engagemang i något som Google sedan skrotar. Det finns mycket för oss affärsutvecklare att lära av detta.

De stora succéerna

Låt oss börja med de nästan osannolika succéerna som kommit ur den välkända intraprenörsmodellen där 20 % av de anställdas tid ska ägnas till att förkovra sig och komma på nya idéer lite förenklat. Med plattformarna Android och Google Chrome har Google tagit enorma andelar av den digitala infrastrukturen och skapat ekosystem för nya tjänster. Gmail är ett annat exempel på hur en obetydlig idé kan utvecklas till en gamechanger.
 
Intraprenörskulturen där nya innovationer premieras skapar såklart en mängd nya spännande idéer, men lämnar också efter sig en kyrkogård av nedlagda projekt. Google har kommit upp i närmare 300 misslyckade eller nedlagda projekt under sin 25-åriga historia. Det finns många insikter kring dessa misslyckanden och här är några av dem.
 
Vikten av att tänka primärt och sekundärt syfte redan vid ritbordet
Några av de senaste idéerna Google Podcasts visar att Google kanske hittat ett sätt att förlänga livslängden av nya projekt och bidra till redan existerande plattformar. Google Podcasts funktioner kommer att läggas in i YouTube Music för att anpassa podcasting till en mer etablerad och populär plattform. 

Insikt: Genom att redan från början ha en "fall back" i att den nya idén kan (om den inte flyger själv) addera värde till en redan existerande tjänst/produkt/erbjudande. 
 
Vikten av att skapa äkta engagemang
Google klev in stort i kriget om sociala medier med Google+ 2011. Trots integrerade funktioner som YouTube och Google Drive, länkar från andra Google-tjänster och innovativa funktioner som Circles och Hangouts tog Google+ aldrig fart. Google+ kom aldrig åt Facebookanvändarna som trots att de automatiskt hade Google+ konton via sina Gmail- eller YouTube-konton inte ens var medvetna om att de hade ett. Många liknade det vid ett gym där alla hade ett medlemskap, men ingen besökte gymmet. 
Det blev extra uppförsbacke när Google+ fick ett betydande dataintrång 2018 där en stor mängd användarinformation läckte ut. Google+ stängdes ned i april 2019 och även om Google aldrig skulle erkänna det så blev dataintrånget den absoluta dödsstöten.

Insikter: Vikten av att säkra upp ett socialt engagemang och inte bara en "teknisk relation" och såklart hur oerhört viktigt det är att kunna säkra användarinformationen. 
 
Förbättra befintligt istället för att lansera nya "varumärken"
Google Hangouts lanserades 2011 och blev snabbt förstahandsvalet för användare med sin enkla design och flera funktioner som text, röst och videochatt. Med otroliga 5 miljarder nedladdningar verkade det som en hit. Men saker förändrades 2016 när Google tog fram Allo, en ny och snyggare chattapp med inbyggd Google AssistantUnder de kommande fem åren rullade Google ut ytterligare fyra appar för att ersätta Hangouts och slog till slut ihop det med Google Chat 2022.
Hangouts undergång kan spåras tillbaka till flera problem. En viktig faktor var Googles påtagliga vilja att jaga spännande lanseringar istället för att hålla fast vid och förbättra befintliga produkter. Detta ledde till att Hangouts åsidosattes och så småningom fasades ut och därmed blev det också domedagen fr Googles ambition att bli en aktör inom sociala medier.

Insikter: Att jobba med ständig förbättring av befintliga produkter och tjänster är också innovation och affärsutveckling. Det finns inget självändamål att föda nya "produknamn" och varumärken. Sen kan man väl tillägga att det alltid är klokt att vara lite varsam och vårdande när man har en stor användarbas. 
 
Timing avgör risken
Google Glass lanserades 2013 och fick enorm uppmärksamhet av de teknikfrälsta. Time Magazine utsåg den till bästa uppfinningen och modemagasinet Vogue dedikerade ett 12-sidigt uppslag (!) till Google Glass. Trots den stora hypen blev Google Glass snabbt indraget i kontroverser, allt från integritetsproblem, till personer som blev av med körkortet till arresterade biografbesökare. Det var dock produktens begränsningar och dåliga batteritid som gjorde att användandet och populariteten snabbt dalade. 2015 meddelade Google att de inte längre skulle erbjuda en version för konsumenter.

Googles tidiga satsning på bärbar AR-teknik (Augmented Reality) har banat väg för andra företag som borde vara tacksamma för alla pengar och tid som Google plöjt ned. Kanske kommer den kommande releasen av Apple Vision Pro, prissatt till ca 40 000 kr att bekräfta att Google var före sin tid. Eller så upprepas historien.

Insikter: Nya tekniker skapar fantastiska möjligheter för innovation, men den svåra frågan för allt nytt är fortfarande timing, timing och timing. Fördelen med att vara först är uppenbar, men det är kostsamt och hög risk.


Kunskap om konkurrenterna
Googles ambition att bli en stor spelare inom musik fick en bra start. Google Play Music lät användare ladda upp sina befintliga musikbibliotek och helt gratis att använda. Men gratis funkar inte så Google gjorde om Google Play Musik till YouTube Music 2020, med flera nya funktioner som tillgång till remixer, covers och liveversioner av låtar och AI-drivna personliga rekommendationer. Trots dessa funktioner kunde YouTube Music inte överträffa Spotify eller Apple Music när det gäller att fånga användarnas engagemang och lojalitet. Även Googles andra Play-appar som Play Movies & TV omvandlas till Google TV 2021 och lades sedan ner.

Google försök visar på hur svårt man har haft att utmana existerande starka aktörer trots sin innovativa höjd och inte minst - alla användare. 

Insikt: Gör konkurrensanalysen ordentligt. Och utgå från värdet för användare och kunder, inte från den tekniska excellensen i produkten/tjänsten. Det kräver mycket för att en användare ska byta tjänst.

Finns det nödvändig infrastruktur?
Har du hört talas om Stadia? Om inte så beror det nog på en väldigt kort livstid. Stadia var Googles satsning på gaming och idén var att dra fördelar av cloud computing för en demokratisk åtkomst, mindre hårdvaruberoende och lägre kostnader. Ett slags Netflix för gaming. Google presenterade samarbete med Ubisoft och Rockstar Games för att få gamingcommunityns förtroende. Men man gjorde en stor tankevurpa. Det var alldeles för få som hade en så snabb internetuppkoppling som krävdes. 
 
Insikt: Säkerställ att det finns en infrastruktur som matchar användandet. 

Gå med i nätverket intraprenör!

För alla oss som jobbar med affärsutveckling, innovation och tillväxt. Läs mer om nätverket och ansök. Välkommen!